fbpx

3 DECYZJE, KTÓRE TWÓJ BOHATER MUSI PODJĄĆ W POWIEŚCI

Scroll this

1. PO KTÓREJ STANĄĆ STRONIE

Najciekawszy bohater to taki, który przez całą powieść ma wątpliwości. Dlaczego? Ponieważ wszyscy je mamy i każdy wybór, jakiego dokonujemy łączy się z pewnym poświęcenie. Jeśli czytasz ten artykuł, to nie czytasz innego. Jeśli jesz spaghetti na dzisiejszy obiad, to nie zjesz pizzy (chociaż z tym to różnie bywa…)

Tak samo Twój bohater musi wybrać jakąś drogę, zostawiając inną za sobą.

Może musi wyjechać z miasta, żeby rozwinąć swoją karierę poświęcając tym samym bliskość rodziny i przyjaciół? Może wybiera Hollywood rezygnując z intymności i surowości lokalnego teatru? Może wybiera świat czarodziejski poświęcając bezpieczeństwo i anonimowość, jaki gwarantował MU świat mugoli? Może połyka czerwoną tabletkę rezygnując z komfortowych iluzji?

Każdy wybór bohatera łączy się z ryzykiem. Od złamanego serca przez zagrożenie życia, to Ty decydujesz, jak wielkie konsekwencje przyniosą jego decyzje.

Ale niezależnie od Twojej decyzji chcesz, by czytelnik przeżył ważny moment w życiu Twojego bohatera. A ważne momenty wymagają od nas wielkich decyzji i jeszcze większych zmian.

2. CO ROBIĆ

Na początku powieści „Zmierzch” Stephanie Meyer, Bella Swan jest nieśmiałą, niezgrabną i niezwykle pasywną nastolatką, która ma absolutną obsesję na punkcie Edwarda Cullena.

Na koniec powieści „Zmierzch”, Bella jest nieśmiałą, niezgrabną…wiesz, o co mi chodzi. Bella nie zmienia się wcale.

No, może ma trochę większą obsesję na punkcie Edwarda. O ile to w ogóle możliwe.

Bella jest przede wszystkim nudna. Nie podejmuje żadnych decyzji, wszystko dzieje się wokół niej. Praktycznie na nic nie reaguje. Wydaje się, że wszystko, co pojawia się na jej drodze jest nagłe i przypadkowe. Bella po prostu bywa we właściwym miejscu o właściwym czasie.

Nawet ta miłość Edwarda… Edward nie leci na Bellę, bo ona ma super poczucie humoru, fajnie mówi o swoich pasjach, czy po prostu dobrze im się rozmawia. Edward lubi Bellę, bo… Bella ładnie pachnie. To znaczy, pachnie tak, że mógłby ją pożreć. Czyli, hormony.

Chcąc uniknąć złych decyzji Belli, które mogłyby sprawić, że wannabe girl w naszych oczach straciłaby na swojej idealności, Meyer po prostu zabroniła Belli jakichkolwiek decyzji podejmować. Jak uniknąć błędów? Stać się człowiekiem-mułem. Bella jest jak lalka na wystawie. Fajnie popatrzeć, czy może powąchać? Ale pogadać, nie pogadasz.

Aby czytelnik uwierzył, że Twój bohater to człowiek z krwi i kości (nawet jesli ta krew i kości są papierowe), musisz pozwolić bohaterowi podejmować decyzje. I to nie takie, które zostają w jego głowie. Takie, które wprowadza w życie.

Ba, co gorsza, musisz dać swojemu bohaterowi popęłnić błędy. Jeśli będziesz na niego chuchać i dmuchać, to niczego się w życie nie nauczy, nie dorośnie, nie stanie się lepszym człowiekiem. Będzie tylko taką lalką na sklepowej wystawie, trochę jak Bella Swan.

Pewnie, czytelnik powzdycha nad idealnym bohaterem, ale to dopiero ten bohater, który będzie musiał zmierzyć się z własnymi demonami sprawi, że czytelnikowi zadrży serce.

Tylko bohater, który całkowicie otworzy przed czytelnikiem swoje najmroczniejsze wnętrza zyska jego miłość. To słabość Edwarda do Belli sprawia, że nastolatki za nim wzdychają. Nie to, że jest silny, i nawet nie to, że się błyszczy. Ale to, że jest uzależniony od swojej alergii.

3. CO ZMIENIĆ

Zawsze szukam najgorętszej warstwy konfliktu.

Im silniejsze uderzenie, tym silniejsza reakcja bohatera. Postawiony przed niemożliwym wyborem, moja postać będzie musiała podjąć ważną decyzję i…coś w życiu zmienić.

Czy będzie to porzucenie ukochanej pracy dla nowej miłości? Czy też ucieczka z małego miasteczka w celu znalezienia siebie? A może połknięcie czerwonej tabletki i odkrycie prawdy o naszym świecie?

Daj swojemu bohaterowi tak wielkie wyzwanie, że nie będzie mógł go zignorować. Im więcej problemów będzie musiał pokonać, tym więcej życiowej wiedzy pochłonie. Może gdyby obsesja Belli była jednostronna, to musiałaby z siebie coś dać? Może wtedy człowiek-muł stałby się człowiekiem z gliny lepionym?

Co najciekawsze, nawet w tym ostatecznym momencie, kiedy Twój bohater będzie podejmował tę arcy-ważną decyzję, która na zawsze zmieni jego życie, będzie na chwilę musiał wrócić do pierwszego pytania. Bo tak jak mówiłam, każdy wybór niesie za sobą pewne konsekwencje, każda decyzja to poświęcenie czegoś innego. Zresztą,Twój bohater to wie. Tylko musisz mu na to pozwolić.

 

Komentarze

Komentarze